POVIJEST SLADOLEDA

Povijest sladoleda stara je stoljećima. Poznato je da stari Grci, Rimljani i Židovi hladili vina i sokove miješanjem sa ledom ili snijegom. Hlađenje sokova razvilo su u stvaranje prvih voćnih sladoleda, dok su se sladoledi na bazi smrznute smjese mlijeka i vrhnja pojavili nešto kasnije. U prvom stoljeću car Neron je navodno slao glasnike u planine da sakupljaju snijeg kako bi njegovo kuhinjsko osoblje moglo praviti slatke delicije s okusom voća i meda. Dvanaest stoljeća kasnije, Marko Polo predstavio je Italiji smrznuti mliječni desert sličan modernom šerbetu kojeg je „otkrio“ na Dalekom istoku. Talijani su posebno zavoljeli smrznutu poslasticu koja se do šesnaestog stoljeća već nazivala modernim imenom - gelato.


Sladoled je bila plemićka delicija


Godine 1533. mlada talijanska princeza Katarina de Medici otišla je u Francusku kao mladenka budućeg kralja Henrika II. U njezinoj doti bili su i recepti za smrznute deserte. Sladoled tako postaje popularan i u Francuskoj, te se u Parizu 1670. godine otvorila prva sladoledarnica u sklopu kafića „Procope“ 1670. godine.




Smrznuti deserti bili su popularni i u Engleskoj. Gosti na krunidbenom domjenku Henryja V. iz Engleske u četrnaestom stoljeću uživali su u desertu zvanom cremefrez. Do sedamnaestog stoljeća, Charlesu I redovito se posluživala „ledena krema“. Engleske kuharice iz osamnaestog stoljeća sadržavale su recepte za sladoled s okusom marelica, ljubičica, latica ruže, čokolade i karamele. Ostale rane arome uključivale su makaron i rum. U ranoj Americi George Washington i Thomas Jefferson posebno su voljeli sladoled. Bilo je poznato da ga je prva dama Dolley Madison posluživala na državnim večerama u Bijeloj kući.


Budući da je led bio skup, a hlađenje još nije bilo izmišljeno, sladoled se i dalje smatrao poslasticom za bogate ili one u hladnijim podnebljima. (U bilješci napisanoj 1794. Beethoven je opisao strah Austrijanaca da će im nesezonski topla zima spriječiti uživanje u sladoledu.) Nadalje, postupak pripreme sladoleda bio je opsežan i dugotrajan. Smjesa mliječnih proizvoda, jaja i aroma ulijevala se u lonac i tukla, dok se istovremeno lonac protresao gore-dolje u tavi soli i leda.


Izum zamrzivača u devetnaestom stoljeću učinili su led dostupnijim široj javnosti. Međutim, proizvodnja je i dalje bila robusna, a industrija proizvodnje sladoleda je polagano rasla sve do industrijske revolucije s početka dvadesetog stoljeća. Do 1920-ih poljoprivredne škole nudile su tečajeve o proizvodnji sladoleda. Trgovačka udruženja za članove industrije stvorena su za promicanje konzumacije sladoleda i borbu protiv predloženih saveznih propisa koji bi zahtijevali prodaju sladoleda prema težini, a ne prema količini, te otkrivanju sastojaka.



Neka jedu- sladoled!


Era Prohibicije (zabrane prodaje alkohola) u SAD-u pokazala se vrlo profitabilnom za industriju sladoleda. Radi zabrane konzumiranja alkoholnih pića, mnogi su ljudi umjesto toga jeli sladoled. Pivovare su se pretvorile u tvornice sladoleda, ali je vrlo vjerojatno da su neke od tvornica bile samo pročelja za ilegalnu prodaju alkoholnih pića. Kraj Prohibicije 1933. i Velika Depresija koja je uslijedila usporili su prodaju sladoleda, ali industrija je nastavila rasti. Filmska industrija posebno je pomogla promiđbi sladoleda kao savršenom desertu. Doista, prikazi filmskih zvijezda koje uživaju u sladoledu bilo je u izobilju, te je njegova popularnost ubrzo potakla otvaranje slastičarni u svakom većem gradu.


Kvaliteta vs. Kvantiteta


Kada je konkurencija između slastičarnica postala sve veća, nažalost, povećala se i upotreba manje kvalitetnih sastojaka. Mnogi proizvođači dodavali su vrlo nizak postotak masnoće i pumpali velike količine zraka u sladoled kako bi dobili izadašniju, ali manje kvalitetnu, količinu. Polovicom i krajem 20. stoljeća pojavljuju se proizvođači gurmanskih i zanatskih sladoleda, poput Tangar d.o.o., koji vraćaju sladoledu „staru slavu“ kroz upotrebu pažljivo odabranih sastojaka visoke kvalitete.

 

Kvaliteta, okus i tekstura sladoleda ovisi o samo nekolicini sastojaka, pa je zato iznimno važno pažljivo ih izabrati. Kontaktirajte TANGAR d.o.o. za sve upite o proizvodima za pripremu sladoleda.

Tel: +385-21-246-800

Email: info@tangar.hr